Index FAQ Użytkownicy Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Szukaj Zaloguj
Forum www.tarnowriders.fora.pl Strona Główna
Rejestracja       Profil        Galerie
Szerokośc opony, a przyczepność??

Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu Forum www.tarnowriders.fora.pl Strona Główna Fizyka ROWEROWA
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
Kozel
Administrator



Dołączył: 09 Gru 2009
Posty: 94
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Tarnów

PostWysłany: Pią 22:40, 11 Gru 2009 Temat postu: Szerokośc opony, a przyczepność??

Odkąd przeglądam różne fora co chwile trafiam na stwierdzenia: "załóż sobie większa oponę, rower będzie się lepiej trzymał", jak bym to powiedział na fizyce to mógł bym się pożegnać ze studiami, otóż panowie sprawa wygląda tak: weźcie sobie zeszyt z twardą okładką i połóżcie na nim pudełko po papierosach, używając najpierw większej powierzchnii, zacznijcie przechylać zeszyt do momentu w którym pudełko zacznie się zsuwać, następnie połóżcie pudełko na drugim boku z mniejszą powierzchnia, i znowu zacznijcie przechylać zeszyt, co zauważycie?? Że przy tym samym pochyleniu pudełko zjeżdża, to jest dowód na to że przyczepność nie zależy od powierzchni.

Patrząc na to od bardziej teoretycznego punktu widzenia opona działa z pewnym ciśnieniem na ziemie a wiadomo ciśnienie=F*Pp (F-siła Pp-pole powierzchni) jeśli ta sama siła działa na większe pole to powoduje to zmniejszenie przyczepności ale jako że mamy większą powierzchnie styku to tarcie działające na większej powierzchni wyrównuje wartość siły tarcia z ziemią, tak więc przyczepność nie zależy od szerokości opony.

Więc dlaczego dragstery startujące na 1/4 mili mają tak szerokie opony??

Im szersza opona tym krótszy czas przenoszenia mocy na asfalt


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Kozel dnia Pią 22:41, 11 Gru 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
adexS




Dołączył: 10 Gru 2009
Posty: 43
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Tarnów

PostWysłany: Sob 17:29, 12 Gru 2009 Temat postu:

muszę się z Tobą zgodzićSmile
ale robiąc testy hamowania na oponie 2.0 a 2.5
na tej drugiej jest o wiele krótsza droga hamowania:)


Post został pochwalony 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Kozel
Administrator



Dołączył: 09 Gru 2009
Posty: 94
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Tarnów

PostWysłany: Nie 18:57, 13 Gru 2009 Temat postu:

Trzeba wziąść pod uwage współczynnik tarcia, opona musi być na z tego samego materiału i wykonana przez tego samego producenta, pozatym wszysto tłumaczy szybszy czas realkcji takiej opony, który się bierze z tego że ta sama siła przekazywana na większej powierzchnii powoduje mniejsze odkształcenie materiału zanim ten zacznie pracować, o ile mnie pamięć nie myli:p

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Kozel dnia Pon 14:15, 14 Gru 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu Forum www.tarnowriders.fora.pl Strona Główna -> Fizyka ROWEROWA Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1


Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB Š 2001, 2002 phpBB Group
Thčme DarkX créé pour phpnuke par Mtechnik.net et modifié pour phpBB 2 par BreakoBus
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)

Regulamin