 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Kozel
Administrator
Dołączył: 09 Gru 2009 Posty: 94
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 9 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Tarnów
|
Wysłany: Pią 22:40, 11 Gru 2009 Temat postu: Szerokośc opony, a przyczepność?? |
|
|
Odkąd przeglądam różne fora co chwile trafiam na stwierdzenia: "załóż sobie większa oponę, rower będzie się lepiej trzymał", jak bym to powiedział na fizyce to mógł bym się pożegnać ze studiami, otóż panowie sprawa wygląda tak: weźcie sobie zeszyt z twardą okładką i połóżcie na nim pudełko po papierosach, używając najpierw większej powierzchnii, zacznijcie przechylać zeszyt do momentu w którym pudełko zacznie się zsuwać, następnie połóżcie pudełko na drugim boku z mniejszą powierzchnia, i znowu zacznijcie przechylać zeszyt, co zauważycie?? Że przy tym samym pochyleniu pudełko zjeżdża, to jest dowód na to że przyczepność nie zależy od powierzchni.
Patrząc na to od bardziej teoretycznego punktu widzenia opona działa z pewnym ciśnieniem na ziemie a wiadomo ciśnienie=F*Pp (F-siła Pp-pole powierzchni) jeśli ta sama siła działa na większe pole to powoduje to zmniejszenie przyczepności ale jako że mamy większą powierzchnie styku to tarcie działające na większej powierzchni wyrównuje wartość siły tarcia z ziemią, tak więc przyczepność nie zależy od szerokości opony.
Więc dlaczego dragstery startujące na 1/4 mili mają tak szerokie opony??
Im szersza opona tym krótszy czas przenoszenia mocy na asfalt
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Kozel dnia Pią 22:41, 11 Gru 2009, w całości zmieniany 1 raz |
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
adexS
Dołączył: 10 Gru 2009 Posty: 43
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Tarnów
|
Wysłany: Sob 17:29, 12 Gru 2009 Temat postu: |
|
|
muszę się z Tobą zgodzić
ale robiąc testy hamowania na oponie 2.0 a 2.5
na tej drugiej jest o wiele krótsza droga hamowania:)
Post został pochwalony 1 raz |
|
Powrót do góry |
|
 |
Kozel
Administrator
Dołączył: 09 Gru 2009 Posty: 94
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 9 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Tarnów
|
Wysłany: Nie 18:57, 13 Gru 2009 Temat postu: |
|
|
Trzeba wziąść pod uwage współczynnik tarcia, opona musi być na z tego samego materiału i wykonana przez tego samego producenta, pozatym wszysto tłumaczy szybszy czas realkcji takiej opony, który się bierze z tego że ta sama siła przekazywana na większej powierzchnii powoduje mniejsze odkształcenie materiału zanim ten zacznie pracować, o ile mnie pamięć nie myli:p
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Kozel dnia Pon 14:15, 14 Gru 2009, w całości zmieniany 1 raz |
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|
 |